Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Szkolna mydlarnia czyli „Z MYDŁEM ZA PAN BRAT”

Projekt jest skierowany do uczniów klas 1-6 Szkoły Podstawowej nr 203 w Łodzi



CELE PROJEKTU

Celem projektu jest:

  • przeprowadzenie wśród uczniów naszej szkoły zajęć na temat sposobów dbania o higienę osobistą oraz samodzielne wyprodukowanie mydełek
  • uwzględnienie takich tematów jak : co to jest mydło? W jaki sposób jest produkowane, z czego i od kiedy?
  • opracowanie receptury na otrzymanie mydełka z bazy glicerynowej - wykonanie mydełek o ulubionym kolorze i zapachu
  • kształtowanie postaw samodzielności i odpowiedzialności

W celu realizacji projektu podjęte zostaną następujące działania:
  • nauczyciele – wychowawcy klas 1 - 6 przeprowadzą cykl zajęć na temat higieny osobistej, uczniowie wykonają plakaty na podany temat (najciekawsze prace zostaną zamieszczone na korytarzu szkolnym) - na zajęciach historii uczniowie poznają historię mydła
  • podczas zajęć języka polskiego uczniowie klas 4 - 6 stworzą ankietę na temat mydła: (jego rodzajów, składu oraz popularności) - ankieta będzie przeprowadzona w drogeriach oraz wśród osób wybranych tj. rodzice, sąsiedzi, spotkane osoby. Następnie opracują wyniki ankiety, które zostaną omówione w końcowej fazie projektu a także metody jego otrzymywania
  • ogłoszony zostanie konkurs na najciekawsze wypracowanie pt: „ O pochodzeniu mydła”
  • podczas zajęć plastyki i techniki uczniowie klas 4 - 6 wykonają rzeźby w mydle
  • uczniowie klas 1-3 wykonają prace plastyczne pt: „Higiena to zdrowie” wśród których zostaną wybrane i nagrodzone najciekawsze prace
  • przygotowanie przez klasy 4 - 6 albumów na temat rodzajów mydła, (najciekawsze prace zostaną nagrodzone)
  • na zajęciach informatyki chętni uczniowie wykonają prezentację multimedialną, która będzie dotyczyć realizacji całego projektu
  • wykonanie gazetki szkolnej podsumowującej projekt
  • uczniowie klas 4-6 wykonają mydła z gliceryny – opracują przepis z ulubionymi dodatkami, przygotują upominki dla najbliższych
  • chętni uczestnicy projektu wyjadą na wycieczkę do Muzeum „Mydła i Historii Brudu” w Bydgoszczy

cena biletu – 12 zł + koszt dojazdu



Finał projektu - czerwiec
  • Zaprezentowanie i omówienie efektów projektu na forum szkoły oraz na stronie internetowej, zorganizowanie wystawy prac uczniów
  • część artystyczna – piosenki i wiersze na temat higieny – wykonanie klas 1-3
  • prace plastyczne wykonane przez klasy1-3
  • albumy oraz prace plastyczne wykonane przez klasy 4-6
  • wyroby mydlane – rzeźby oraz samodzielnie wykonane mydła
  • prezentacja multimedialna wykonana przez uczniów
  • wręczenie nagród

koordynator projektu
Agnieszka Tomaszewska
Joanna Jankowska


Uczniowie naszej szkoły przeprowadzili ankiety na temat mydła. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące ulubionych mydeł, ich rodzajów, zapachu i składu. Oto wyniki jakie otrzymaliśmy:



ANKIETY UCZNIÓW KLASY V

Na pytanie czy PAN/PANI używa mydła 32 osoby odpowiedziały pozytywnie.


Wśród tych osób aż 25 osób, ( czyli 78%) używa mydła w kostce a 17 osób używa mydła w płynie (prawie połowa pytanych). Niektórzy zakreślali obie odpowiedzi, co znaczy, że używają zarówno mydła w kostkach jak i mydła w płynie.


Przy pytaniu drugim okazało się, że 62%, czyli 20 osób nie zna składu mydła, a tylko 37&, czyli 12 osób zaznaczyło, że zna składniki mydła.


W kolejnym pytaniu należało wymienić markę używanego w domu mydła. Tutaj można zacytować szeroki wachlarz asortymentu mydlanego, jednak najczęściej pojawiły się następujące marki: „dove”, „nivea”, „palmolive”, „biały jeleń”.


W pytaniu 5 należało zakreślić, jakiego mydła używa się w domu.


Tylko 1 osoba używa mydła alergicznego, a najwięcej osób, czyli 22 osoby używają mydła zapachowego. Natomiast tylko 28% czyli 9 osób używa mydła naturalnego.


Przy pytaniu ile mydła jest zużywane najczęściej, wypowiadający się pisali, że 2 kostki i 1 opakowanie mydła w płynie. Bardzo rzadko zużywa się 2, czy 3 kostki albo 2 opakowania mydła w płynie.


Oczywiście najczęściej używamy mydła: do mycia ciała, rąk 26 osób, czyli 81% wśród badanych.


Pojedyńcze osoby zapisały, że używają mydła do rzeźbienia i do smarowania nart.



KLASA V - wyliczenie

1. Czy używa pan/pani mydła?

TAK 32- osoby, NIE- 4 osoby


2. Jakiego mydła pan/pani używa najczęściej?

W kostce 25 osób - 78%

W płynie 17 osób - 53%

NIE 12 osób, czyli 37%.


3. Czy zna pan/pani skład mydła?

TAK 12 osób - 37% NIE 20 osób – 62%


4. Proszę podać markę mydła

„dove” 8 osób; „Nivea” 4 osoby; „palmolive” 3 osoby; „biały jeleń” 3 osoby; „oriflame” 2 osoby, „luksja” 2 osoby; „cien” 2 osoby.,


5. Czy używa pan/pani mydła?

a/ zapachowego TAK 22 osoby - 68%

b/ naturalnego TAK 9 osób - 28%

c/alergicznego TAK 1 osoba


6.Ile mydła zużywa pan/pani?

Najczęściej 2 kostki i bardzo rzadko 3 albo 4kostki.

W płynie 1 opakowanie, rzadziej 2 opakowania


7.Do czego używa pan/pani mydła?

a/ do mycia ciała, rąk 26 osób, czyli 81%

b/ do rzeźbienia, do smarowania nart po 1 osobie.



ANKIETY UCZNIÓW KLASY IV

Należy podkreślić, że w klasie IV uczniowie, którzy przeprowadzali ankiety przynosili po 4 albo i więcej wypełnionych druków.


Na pytanie Czy używa PAN/PANI aż 67 osób przyznało, ze używa mydła


W pytaniu 2 należało zakreślić odpowiedź do czego używa się mydło. W tym wypadku najwięcej, czyli 52 osoby używają mydła do mycia, daje to prawie 77%. Następnie mydła używa się do zmywania i do prania.


W kolejnym pytaniu należało określić, jakiego rodzaju mydło jest używane do mycia.


Otóż 47 osób, czyli 70%, używa mydła w płynie a 35 osób, czyli więcej niż połowa używa mydła w kostkach.


W pytaniu 4 osoby były proszone o wymienienie firmy, którą preferują przy zakupie mydła. Podane zostały bardzo różne firmy, ale najczęściej wymieniane były nazwy mydła czyli: „dove” – 11 osób, „luksja” – 9 osób oraz inne takie jak: „nivea”,”biały jeleń”,„detol”,„linda”,„kraft”, „bambino”.


Tylko w jednej ankiecie znalazła się pełna odpowiedź dotycząca firm produkujących mydła i były tam wymienione: Pollena Ostrzeszów, Oriflame oraz Yves Rocher.


Ostatnie pytanie skupiało uwagę na tym, czy przy kupnie mydła zwracamy uwagę na skład mydła czy jakieś jego parametry. Tutaj najczęściej była odpowiedź, że nie zwraca się uwagi na te cechy, albo jest to fakt bez znaczenia, aż 56 osób, czyli 83 %.


Była jednak mała grupka 6 osób, dla których istotne są: czy mydło nie uczula, czy nie jest alergiczne – 2 osoby, oraz jakie ma ph a także czy ma naturalne składniki. Ten wynik stanowi zaledwie 9 %wszystkich odpowiadających.



ANIETA UCZNIÓW KLASY IV – wyliczenie

1. Czy używa pan/pani mydła? Tak – 67 osób


2. Do czego używa pan/pani mydła?

a/ mycie 52 osoby

b/ pranie 11 osób

c/ zmywanie 13 osób

d/ inne – zakreśliło 13 osób, ale żadna z nich nie napisała do jakich celów używa mydło.


3. Jakiego rodzaju jest mydło do mycia?

a/ w kostce 35 osób

b/ w płynie 47 osób


4. Jakiej firmy najczęściej pan/pani preferuje?

a/ „dove” – 11 osób - „luksja” – 9 osób - „biały jeleń” – 7 osób - „nivea” – 7 osób

b/ „detol” – 6 osób - „linda” – 5osób -„bambino” i „kraft” – po 4 osoby

c/ „adidas” – 3 osoby oraz „ziaja” „zielone jabłko” i „palmolive” – po 2 osoby.


5. Czy zwraca pan/pani uwagę na skład mydła, a jeżeli to na jakie paramenty?

a/ nie zwracam uwagi – 56 osób, - 83%

b/ zwracam uwagę czy mydło jest bez sztucznych barwników i czy zawiera składniki naturalne – 1 osoba

c/ czy nie uczula, czy nie jest alergiczne – 2 osoby

d/ ph – 2 osoby

e/ zwracam uwagę na datę ważności produktu – 1 osoba